Określa to Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących
międzynarodowego przewozu lotniczego, przyjęta z inicjatywy Organizacji
Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
Przypominając o tym Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że konwencja
ta przewiduje korektę limitów co pięć lat. Indeksowane są one o
wskaźnik inflacji, jeżeli przekroczył on poziom 10 proc. licząc od daty
poprzedniej rewizji.
Nowe pułapy odpowiedzialności przewoźnika wzrosną w porównaniu z
dotychczasowymi średnio o 13,1 proc. W szczególności dotyczy to
przypadku:
- szkody wynikłej z opóźnienia w przewozie osób – z 4150 SDR do 4694
SDR na każdego pasażera (SDR - Special Drawing Rights, tj. Specjalne
Prawa Ciągnienia; umowna jednostka monetarna, którą tworzy koszyk
walut: USD, EUR, JPY, GBP);
- zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia przewozi bagażu – z 1000 SDR do 1131 SDR na każdego pasażera;
- zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia w przewozie ładunku – z 17 SDR do 19 SDR za kilogram;
- szkody wynikłej w razie śmierci lub uszkodzenia ciała pasażera nie
podlegającej wyłączeniu lub ograniczeniu odpowiedzialności przewoźnika
– ze 100 tys. SDR do 113,1 tys. SDR na każdego pasażera.
Zmienione zostaną ponadto limity ubezpieczenia przewoźników lotniczych
i operatorów statków powietrznych, co określa rozporządzenie (WE) nr
785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 kwietnia 2004 r.
ULC zaznacza, że w związku z ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym,
który negatywnie wpłynął na sytuację finansową przewoźników lotniczych,
Polska - jako jeden z 12 krajów - wyraziła sprzeciw wobec podniesienia
limitów odpowiedzialności. Jednak wniosek upadł i nowe limity wejdą
zgodnie z planem.
źródło: wnp.pl