2010-02-11
PLL LOT: zmiany w opłatach za bagaż na rejsach transatlantyckich

Od 15 lutego br. Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadzają zmiany w systemie opłat za bagaż w klasie ekonomicznej na rejsach dalekiego zasięgu do USA i Kanady. Za drugą sztukę bagażu do 23 kg, której przewóz wliczony był do tej pory w cenę biletu, zostaje wprowadzona zryczałtowana opłata.

Począwszy od poniedziałku, 15 lutego, LOT wprowadza zmiany w opłatach za przewóz bagażu w klasie ekonomicznej na rejsach transatlantyckich. W cenie biletu bezpłatnie przewieźć będzie można jedną sztukę bagażu o wadze do 23 kg. Druga sztuka bagażu o wadze do 23 kg podlegać będzie zryczałtowanej opłacie w wysokości 165 zł – w przypadku wylotów z Polski, 40 Euro – w przypadku wylotu z innych miast Europy, 50 USD w przypadku wylotu z USA, lub 60 CAD przy wylocie z Kanady. Zryczałtowana opłata za drugą sztukę bagażu jest ponad dwukrotnie niższa, niż standardowa opłata za nadbagaż. Pozostałe przepisy dotyczące przewozu dodatkowego bagażu pozostają bez zmian.

Nowy system opłat obowiązywać będzie pasażerów, którzy dokonają zakupu biletu na rejsy do USA i Kanady począwszy od 15 lutego. Zmiany nie dotyczą pasażerów podróżujących w klasie biznes, którzy w cenie biletu nadal bezpłatnie przewieźć mogą dwie sztuki bagażu do 32 kg każda.

Z uwagi na kwestie bezpieczeństwa, w tym odpowiedniego wyważenia samolotów, rygorystycznie przestrzegane będą limity dotyczące bagażu podręcznego. W klasie ekonomicznej na pokładzie przewieźć będzie można (tak jak do tej pory) jedną sztukę bagażu o wadze do 6 kg, w klasie biznes – 2 sztuki bagażu o łącznej wadze do 9 kg. Suma wymiarów każdej sztuki bagażu podręcznego nie może przekraczać 118 cm (55 x 40 x 23). W przypadku, gdy bagaż podręczny przekroczy dozwolone wymiary lub limit wagi, będzie musiał zostać odprawiony jako bagaż rejestrowany w ramach przysługujących limitów..

- Zmiany w systemie opłat za bagaż w klasie ekonomicznej podyktowane są wymogami sytuacji rynkowej i ogromnymi trudnościami, którym musi stawić czoła cała branża lotnicza – mówi Andrzej Kobielski, Dyrektor Sprzedaży PLL LOT. – Dbamy o pasażera i ze zrozumieniem podchodzimy do jego potrzeb, dlatego staramy się nie podnosić cen biletów. Jednak niektóre usługi, takie jak przewóz dodatkowego bagażu, mające bezpośrednie przełożenie na ilości zużywanego paliwa, a więc i koszty rejsu, muszą podlegać odpowiednim opłatom – wyjaśnia Andrzej Kobielski. - Wybór co do opłaty pozostawiamy jednak pasażerowi, który może sam zadecydować, ile bagażu zabierze ze sobą w podróż.

Trendy rynkowe potwierdzają decyzje kolejnych przewoźników o wprowadzeniu opłaty za drugą sztukę bagażu. W październiku zeszłego roku na taki krok zdecydowały się linie British Airways. W ich ślad miesiąc później poszły Air France i KLM. Od początku 2010 roku opłatę za drugi bagaż pobierają Lufthansa i Austrian Airlines, a od marca obowiązywać będzie także na pokładach Iberii. Najwcześniej, bo prawie dwa lata temu, opłatę za drugi bagaż wprowadziły największe linie lotnicze z Ameryki Północnej, między innymi Continental Airlines, Delta Air Lines, Northwest Airlines, United Airlines i US Airways oraz Air Canada.

Źródło: PLL LOT

Kuba Kucharski
lotniczapolska.pl